Weapons of mass distraction

Afgelopen week was Social Checkpoint op bezoek bij de AFAS Business to Business Inspiratiesessie over Social MediaMartijn Delahaye en Gert van Assen van AFAS deden uit de doeken hoe Social Media bij AFAS op een succesvolle manier wordt ingezet. Dat AFAS succesvol te noemen is op Social Media blijkt onder andere uit cijfers van LinkedIn. In de afbeelding hieronder zie je dat AFAS medewerkers gemiddeld meer content plaatsen op LinkedIn dan medewerkers van concurrenten van AFAS. Daarnaast heeft AFAS meer dan 7 500 volgers op Twitter. Niet slecht voor een bedrijf dat actief is in de B2B, hoewel dat wel betekent dat er per klant minder dan 1 volger te vinden is op Twitter: AFAS heeft namelijk meer dan 10 000 klanten.

Daarna deelde Jochem Koole, iemand die zijn brood verdiend met advies geven op het gebied van Social Media maar niet in dienst is van AFAS, zijn visie op het gebied van het inzetten van Social Media door organisaties. Wat het meest is blijven hangen bij mij is dat hij Social Media omschreef als Weapons of mass distraction. Een hele pakkende oneliner om te omschrijven dat Social Media je verschrikkelijk af kunnen leiden van alles en iedereen om je heen. Continu wordt je bestookt met de vreemdste, grappigste, maar ook saaiste en irrelevantste filmpjes, artikelen en status updates. Al deze informatie wordt naar je toegepusht via een tijdslijn, e-mail, maar ook via het notification center van je smartphone.

Push vs. Pull
Niet alleen met betrekking tot Social Media wordt informatie naar je gepusht. Nieuwsbrieven via e-mail worden ook met regelmaat aan mensen verzonden. Dit hoeft in principe nog geen voorbeeld van Pushing the zijn, want dat heeft specifiek te maken met de manier waarop je de informatie tot je neemt. Wanneer je je direct laat informeren als er informatie binnenkomt is er sprake van Pushing. Als jij zelf bepaald wanneer je welke informatie opvraagt spreken we van Pulling. De informatie wordt dus naar je toegestuurd of je trekt het juist zelf naar je toe. Pushing wordt steeds meer gebruikt, met name doordat er meer en meer gebruik gemaakt wordt van het Notification Center op de smartphone. Veel apps zoals Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram en Whatsapp brengen jou direct op de hoogte van nieuwe berichten die binnenkomen. En dan ben je weer afgeleid. En dat zo’n 100 keer per dag. Als pessimist zou je kunnen zeggen dat je zelf op deze manier in steeds mindere mate bepaald waar je mee bezig bent. Als optimist kan je opmerken dat dit veel tijd scheelt omdat je zelf niet elke keer hoeft te kijken of er al nieuwe berichten zijn binnengekomen. Pulling vereist een actievere houding van iemand dan Pushing. Bij Pushing kan een passieve houding volstaan, alles wordt toch wel naar je toegestuurd, helaas vaak meer dan je lief is.

Tip van Marco Buijs: probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van Pulling, dan bepaal je zelf welke informatie je tot je neemt op welk moment en ben je dus per definitie minder snel afgeleid. Je houdt dan een actievere houding aan en blijft zelf in controle.

Naast het feit dat Social Media dus kunnen worden omschreven als Weapons of mass distraction, benadrukten Martijn, Gert en Jochem alle drie de mogelijkheden en kansen voor ondernemingen die er zijn ontstaan. Zo kan Social Media gebruikt worden als medium om te communiceren met collega’s, potentiële nieuwe collega’s, klanten en potentiële nieuwe klanten. Dan maakt het verder niet zoveel uit of dat nou Facebook of Twitter is, deze bedrijven komen en gaan, maar je moet je wel bedenken waar jouw doelgroep zich op Social Media bevindt.

Tot slot werd duidelijk gemaakt dat het belangrijk is dat al je medewerkers meedoen via Social Media. Het komt namelijk veel overtuigender over als iemand van de support afdeling op zijn persoonlijke Twitter account deelt dat AFAS een goed product verkoopt dan als het Corporate account van AFAS dat doet. Daarnaast wordt het volume, het bereik en de diversiteit van de berichten hoger als iedereen meedoet! Daarom moeten we op zoek naar Social Media Business Champions, mensen die enthousiast het voortouw nemen op Social Media. Voor ons zou Leendert Len Hartveld hier wel eens een hele goede kandidaat voor kunnen zijn!

Door Marco Buijs

Geef een reactie