groei-social-sponsoring

Social Sponsoring groeit de afgelopen 9 maanden met gemiddeld 40% per maand

De afgelopen maanden is er hard gewerkt bij Social Checkpoint om Social Sponsoring op de kaart te zetten in Nederland. Er werden meer sponsors toegevoegd zoals KLM, de Vriendenloterij en Alibaba. Maar er werd ook een browser extensie ontwikkeld die er voor zorgt dat mensen nooit meer een aankoop vergeten te doen via Social Sponsoring. Deze extensie download en installeer je in je browser, bijvoorbeeld Chrome of Firefox. Dan selecteer je eenmalig welk initiatief je wilt steunen en daarna sponsor je automatisch het ingestelde initiatief bij elke aankoop die je doet bij de webshops die zich hebben aangesloten bij Social Sponsoring. Verder werd er ook een notificatiesysteem opgezet waardoor het mogelijk werd voor vrienden, familie, leden en fans van een organisatie om altijd direct op de hoogte te zijn van de laatste sponsorinkomsten.

Het resultaat mag er zijn. In totaal meldden zich al meer dan 200 initiatieven aan voor Social Sponsoring. Om de diversiteit van de initiatieven aan te tonen geven we hier een aantal voorbeelden van doelen waar Social Sponsoring voor wordt ingezet.

Bij Crossfit 073 in Vught wordt Social Sponsoring ingezet om te sparen voor een clinic weightlifting. Bijna de helft van het doelbedrag is al bij elkaar gespaard. Interessante constatering is dat er bij deze klant relatief veel ingekocht wordt bij een grote sponsor van Crossfit: namelijk Reebok.

Een geheel ander voorbeeld is Promo Extended. De dames van Promo Extended sparen samen voor een bedrijfsauto. Een goed initiatief waarmee je veel betrokkenheid kan verwachten van je werknemers. Er zal nog wel even flink doorgespaard moeten worden voordat de auto daadwerkelijk aangeschaft kan gaan worden.

Als laatste voorbeeld noemen we hier Giro 555. In geval van calamiteiten waarvoor Giro 555 wordt opengesteld gaat het gespaarde bedrag via Social Sponsoring aan het eind van een actie naar Giro 555. Giro 555 zorgt er dan voor dat het geld terechtkomt bij de juiste hulporganisaties. Zo werd er eind 2014 geld ingezameld door Giro 555 in de strijd tegen Ebola. Betrokkenen die hun online aankopen deden via de Sponsormeter van Giro 555 sponsorden zo direct ook Giro 555 terwijl het ze niets extra kostte. Zonde om niet te doen zou je dus zeggen.

In de afgelopen 9 maanden groeide de omzet van Social Sponsoring dan ook met 40% per maand! Hoewel de absolute getallen nog wel beter kunnen geeft dit wel aan wat voor potentie Social Sponsoring heeft. 1 Maart zal Social Sponsoring officieel wereldwijd uitgerold worden. Daarmee zorgen we er voor dat niet alleen Nederlandse goede doelen en verenigingen zich aan kunnen sluiten bij Social Sponsoring, maar ook initiatieven uit andere landen kunnen vanaf dan profiteren van Social Sponsoring. Het is natuurlijk speculeren wat dit zal betekenen voor de groei van Social Sponsoring, maar een feit is wel dat de afzetmarkt vergroot wordt met een factor van ongeveer 430 (7 miljard / 16 miljoen). Dat is natuurlijk een ruwe schatting en waarschijnlijk ook een overschatting omdat niet iedereen toegang heeft tot internet in de mate waarin dat in Nederland het geval is. Ook zijn Nederlanders gemiddeld gezien veel rijker en kopen veel meer online dan de gemiddelde wereldbewoner. Desalniettemin zijn we erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

Heb jij ook een idee waar extra sponsorinkomsten voor nodig zijn? Start dan vandaag nog met Social Sponsoring door gratis een account aan te maken.

Geef een reactie