Social Sponsoring

Oxfam Novib sluit zich aan bij Social Sponsoring

Oxfam Novib sluit zich aan bij Social Sponsoring. Op deze manier kan de achterban van Oxfam ook via Social Sponsoring een bijdrage leveren zonder dat het ze iets extra kost.

Oxfam Novib Is 23 maart 1956 opgericht door Pater Simon Jelsma. Hij wilde na alle hulp die Nederland heeft gehad na de watersnoodramp van 1953 ook wat terug kunnen doen voor andere mensen. Hij richtte de Nederlandse Organisatie voor Internationale Bijstand (Novib) op om mensen in ontwikkelingslanden te steunen. Novib was de eerste politiek onafhankelijke en niet-religieuze ontwikkelingsorganisatie in Nederland. Novib begon al snel internationaal samen te werken en voegde zich in 1994 toe aan Oxfam International. Dit is een confederatie van 17 ontwikkelingsorganisaties. Sinds 2013 voeren alle Oxfams 1 strategie. Het doel: in 2030 bestaat er geen extreme armoede meer in de wereld.

De ongelijkheid in de wereld blijft volgens Oxfam telkens groter worden en dit moet tot een halt geroepen worden.

Oxfam Novib zet zich wereldwijd in om armoede te bestrijden. 1 op de 3 mensen leeft zelfs nog in armoede. De Novib methode richt zich vooral op “de kracht van het zelfdoen”. Oxfam werkt veel samen met partnerorganisaties in landen waar dit het hardst nodig is. De partners kennen de plaatselijke cultuur en context het beste. In de meeste gevallen levert Oxfam Novib de financiering en advies. Voor een optimale afstemming en samenwerking wisselen de partners en Oxfam Novib onderling ervaringen uit. Met praktische en vernieuwende oplossingen stellen ze mensen in de gelegenheid om een bestaan zonder armoede op te bouwen.

Oxfam houdt zich niet alleen bezig met het aanbieden van oplossingen voor mensen in armoede maar zet zich ook actief in om beleid van bedrijven en overheden te beïnvloeden. Daarvoor werkt Oxfam samen met overheden en bedrijven. Ze sporen de bedrijven en overheden aan om hun verantwoordelijkheid te nemen voor mensen die nadelige gevolgen ondervinden van hun beleid en bedrijfsvoering.

Een mooi voorbeeld hiervan is de actuele campagne Behind the Brands. Deze campagne is gericht op de 10 grootste voedselbedrijven in de wereld die de meeste invloed hebben in de voedingsindustrie. De bedrijven worden getoetst op verschillende vlakken. Een aantal praktische voorbeelden waar Oxfam Novib naar kijkt zijn onder andere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van werknemers. Oxfam kijkt verder ook of er geen land afgepakt wordt van boeren en er een redelijke prijs betaald wordt voor de producten die ze leveren. Op de scorecard van Ofxam Novib zie je hoe de bedrijven presteren op deze verschillende vlakken en hoe jij kan helpen deze punten te verbeteren.

De actie in samenwerking met Social Sponsoring zal binnenkort ook te vinden zijn op de website van Oxfam Novib. Houd de website van Oxfam Novib dus goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.

Nieuwsgierig of jij ook bij de rijkste van de aarde hoort? Kijk dan even op de globalrichlist of wil je helpen in de strijd tegen armoede? Installeer dan de Social Sponsoring Web App en stel de Web App in op Oxfam Novib. Als je online winkelt bij één van onze 1400 aangesloten webshops zal er automatisch een bedrag gedoneerd worden aan Oxfam Novib.

Geef een reactie