Hoe social media marketing de fitnessbranche kan helpen

In Nederland groeide het aantal fitnessclubs tussen 1980 en 2014 van 300 tot 1650 en het aantal deelnemers van 90.000 tot 3 miljoen. Fitness is uitgegroeid tot één van de meeste beoefende sporten in Nederland en elk fitnesscentrum heeft een gemiddeld aantal leden van 1600. Twee derde van de fitnesscentra wordt nog zelfstandig geleid. De gemiddelde omzet van een fitnesscentrum is ruim 400.000 euro per jaar.

De fitnesscentra hebben zich in de afgelopen jaren ontwikkeld en is er een breed aanbod van fitnessconcepten. Van Low-budget tot totaal concept of centra die zich op een specifieke doelgroep of segment richten. Momenteel is de fitnessbranche beland in een verdringingsmarkt. Meer dan de helft van de clubs maakt op dit moment geen winst (Doorenbosch, Middelkoop, & Dekker, 2014). Een grote bedreiging die Rabobank ook ziet is dat het verloop bij de meeste fitnesscentra erg hoog is. Er is nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud, marketing en een duidelijke positionering. Mensen komen dus via de voordeur wel binnen maar sprinten er via de achterdeur weer net zo hard uit. Ik denk dat het tijd is om de fitnessondernemer wakker te schudden en te laten zien hoe de fitnessondernemer via social media marketing zijn fitnesscentrum in de schijnwerpers kan zetten.

In 2011 gaf de Rabobank al aan dat social media een grote kans is voor de fitnessondernemer om ledenbinding en loyaliteit te vergroten (Rabobank 2011). Dit is ondertussen ook daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen! Nu zal je denken dat elke fitnessondernemer actief Facebook inzet om de ledenbinding en loyaliteit te vergroten. Maar na enig onderzoek blijkt dat de fitnesscentra schrikbarend weinig doen met Facebook. Sommige hebben zelfs een verkeerd Facebook account of zijn niet eens vindbaar op Facebook. Je begrijpt natuurlijk wel dat hierdoor de ondernemer omzet misloopt omdat er te weinig gedaan wordt aan ledenbehoud en loyaliteit.

Ik ben van mening dat dit anders moet. De fitnessondernemer zal actief gebruik moeten maken van social media maar hier niet teveel tijd aan kwijt moeten zijn. Het beste zou zijn als de leden reclame maken voor het fitnesscentrum. Want welke vorm van marketing is beter dan mond-tot-mond reclame? Dit gecombineerd met social media zorgt ervoor dat het zich als een lopend vuurtje verspreid en iedereen over het fitnesscentrum te horen krijgt. Social Checkpoint heeft twee slimme marketingtools ontwikkeld waardoor leden niet meer via de achterdeur naar buiten sprinten. Social Wi-Fi en Social Wall. Deze producten zorgen voor meer mond-tot-mond reclame via social media. Zo zorgt Social Wi-Fi ervoor dat de leden op Facebook aan al hun vrienden laten zien dat ze bij het fitnesscentrum aan het sporten zijn. Hiermee worden gemiddeld 30.000 mensen bereikt per maand! Deze vorm van marketing veegt in mijn optiek alle traditionele (ouderwetse) vormen van marketing van tafel.

Veel fitnesscentra zien dit tegenwoordig in en maken succesvol gebruik van Social Wi-Fi en Social Wall. Zo heeft ook de vooruitstrevende Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) de kracht van social media marketing ingezien en is partner geworden van Social Checkpoint.

Door David de Vries

Geef een reactie