Effectieve Social Media Marketing

Social Media is een redelijk uitgemolken onderwerp en het internet staat vol met advies over wat nou een goede Social Media Strategie voor uw bedrijf zou kunnen zijn. Feit is dat Social Media belangrijk geacht wordt, maar wat er nu precies moet gebeuren blijft soms vaag en abstract. In dit artikel probeer ik uit te leggen en toe te lichten waarom ik geloof dat het belangrijkste op het gebied van Social Media is dat uw bezoekers structureel positieve berichten over u verspreiden via Social Media. Daarnaast zal ik een aantal voorbeelden geven van manieren waarop dit gestimuleerd kan worden.

Misschien heeft u ooit van het idee “six degrees of separation gehoord”, waarbij de theorie is dat u iedereen op de hele wereld zou kennen via maximaal vijf tussenpersonen. Dit blijkt in de praktijk redelijk te kloppen. Hoe dit komt heeft te maken met het grote aantal mensen dat de gemiddelde persoon kent. De gemiddelde persoon kent tussen de enkele honderden en enkele duizenden mensen. Dat ziet men op Facebook en Twitter dan ook terug in het feit dat de meeste mensen al snel meer dan honderd volgers hebben. Met betrekking tot Social Media is dat een zeer relevant gegeven want dit betekent dat als één van uw bezoekers of klanten een positief geladen bericht over u op Social Media plaatst dit al snel enkele honderden keren bekeken wordt.

Stel dat u gemiddeld 100 bezoekers op een dag ontvangt en 3% hiervan plaatst een bericht op Social Media met betrekking tot uw bedrijf. Dan betekent dat een maandelijks bereik van enkele tienduizenden mensen. Daarnaast bent u het niet zelf die uw bedrijf promoot, maar is het uw bestaande klant die dit doet. Het doel van uw bezoeker is in eerste instantie niet reclame maken voor uw bedrijf, maar het delen van haar dagelijkse bezigheden met haar vrienden. Zo komt dit dus ook over op haar vrienden. Kortom, als uw bezoekers positieve content over u op Social Media plaatsen is dat een subtiele manier van marketing, het is te vergelijken met het drinken van Heineken in een bekende film.

Dit is een mooi voorbeeld van de beste manier van Social Media Marketing in de praktijk: online mond-tot-mondreclame. Iemand geeft aan bij Waltman Gym te zijn geweest en al haar vrienden zien dat. Helaas is het vaak niet vanzelfsprekend dat mensen spontaan over uw bedrijf beginnen op Social Media. Hoe enthousiaster mensen over uw bedrijf zijn hoe groter de kans dat ze u onder de aandacht zullen brengen via Social Media. Maar er is meer dat u als ondernemer kan doen om mensen zover te krijgen om content te plaatsen met betrekking tot uw bedrijf. Zo kunt u subtiele hints geven aan de klant dat het mogelijk is om op uw locatie in te checken. U kunt bezoekers ook belonen door bijvoorbeeld toegang tot Wi-Fi te verstrekken als mensen inchecken op locatie. Dit noemt men ook wel Social Wi-Fi. Dan kunt u er nog voor kiezen of u van mensen eist dat ze inchecken voordat ze Wi-Fi toegang krijgen of dat ze er alleen op geattendeerd worden dat ze in kunnen checken maar dat ze dit ook over kunnen slaan. Daarnaast is het ook mogelijk om stickers te kopen met zogenaamde NFC chips. Als mensen hun telefoon tegen de sticker aan houden checken ze automatisch in bij u op locatie. Helaas is NFC nog lang niet op alle telefoons ondersteund, maar het is een kwestie van tijd voordat dit wel het geval zal zijn.

Ik hoop dat ik u met dit artikel heb weten te overtuigen dat het niet de content is die u zelf plaatst op Social Media die centraal moet staan in uw Social Media Strategie, maar dat centraal moet staan hoe u er voor gaat zorgen dat uw bezoekers positieve berichten met betrekking tot uw bedrijf gaan posten op Social Media. Al uw bezoekers en klanten bij elkaar hebben namelijk gezamenlijk een veel groter bereik en een grotere overtuigingskracht dan u alleen.

Geef een reactie