De Toekomst van Sponsoring in het Amateurvoetbal

In het amateurvoetbal is sponsoring vaak 1 van de belangrijkste inkomstenbronnen naast gemeentelijke subsidies, baromzet en contributie. Helaas lijken sponsorinkomsten al jaren terug te lopen binnen het amateurvoetbal en blijft er steeds minder geld over om de club draaiende te kunnen houden. Een belangrijke vraag die sponsorcommissies zichzelf kunnen stellen is wat een sponsor van het sponsor zijn verwacht.

In het verleden werd sponsoring in het amateurvoetbal vaak geassocieerd met het steunen van een goed doel. Het directe financiële rendement was relatief onbelangrijk, maar het imago van een sponsor werd wel verbeterd en dat was dan ook vaak de reden voor sponsoring. Populaire manieren van sponsoring waren het plaatsen van een bord langs het veld en het bedrukken van het shirt: reclameborden en shirtsponsoring. Met de komst van het internet zijn er ook clubs die online banners plaatsen voor sponsoren tegen betaling. Voordeel hiervan is dat het voor de sponsor ineens goed meetbaar wordt hoeveel bezoekers er via de sponsoractie op de eigen website belanden. Dat past goed bij de ontwikkelingen in de commerciële sector waarbij alles meetbaar gemaakt moet worden. Informatie is geld waard zeggen ze tegenwoordig. Veel sponsoren hebben ook een eigen webshop. Dan praat je vaak wel over de grotere sponsoren en niet over de slager op de hoek of de lokale autodealer. Sponsoren met een webshop kunnen precies bijhouden hoeveel bezoekers die aangeleverd worden via een gesponsorde banner van een voetbalclub daadwerkelijk tot een aankoop overgaan. Deze insteek is een stuk commerciëler dan het plaatsen van een bord langs het veld, maar ook dit lijkt beter te passen bij de ontwikkelingen van de laatste jaren. Hoe jammer het ook is, sponsoring is tegenwoordig geen liefdadigheid meer, Sponsoring is een investering. Daarom wordt de meetbaarheid van sponsoring dus ook erg op prijs gesteld. Op die manier kan er namelijk gekeken worden naar het rendement van de investering. Is het rendement hoog, dan zal er meer geïnvesteerd gaan worden, blijkt het rendement laag, dan kan het wel eens snel afgelopen zijn met de sponsoring. Zorg dus dat uw sponsoracties goed meetbaar zijn voor bedrijven zodat u kunt aantonen dat het sponsoren van uw club loont.

In de toekomst zal sponsoring meer en meer gaan draaien om het genereren van leads en sales. Niet ieder bedrijf heeft een webshop, maar wij geloven dat ook lokale sponsoren business uit het internet kunnen halen. Daarom is Social Checkpoint bezig met het uitbreiden van Social Sponsoring, zodat ook lokale ondernemers zich aan kunnen sluiten bij Social Sponsoring. Zij zullen een eigen mini website aan kunnen maken bij Social Sponsoring waar zij een podium zullen krijgen bij lokale sportclubs en mogelijk ook andere organisaties. Via deze mini website kunnen bezoekers vervolgens bijvoorbeeld contact opnemen voor een proefrit of een offerte aanvragen voor een buffet. Hierdoor wordt dus 100% meetbaar voor de lokale ondernemer wat het sponsoren hem precies oplevert.

Door Marco Buijs

Geef een reactie