De integratie van Facebook in de samenleving

Facebook komt op steeds meer plekken terug in de wereld. Zo kan je dit artikel en vele andere artikelen op het internet met 1 druk op de knop delen met je vrienden op Facebook. Op andere websites kan je inloggen via Facebook zodat je geen extra account meer hoeft aan te maken en platforms als Twitter kunnen vanuit Facebook beheert worden. Maar ook Foursquare kan met Facebook gekoppeld worden. Daarnaast is er ook nog een ontwikkelomgeving opgezet door Facebook zodat software ontwikkelaars hun eigen apps kunnen bouwen die dan nauw gekoppeld worden aan Facebook.

Op die manier kan een game bijvoorbeeld de scores van jou en je vrienden vergelijken of kan je zelfs tegen je Facebook vrienden spelen. Maar ook offline komt men Facebook volop tegen in de vorm van posters waarop staat aangegeven dat men geliked wil worden. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk uw agenda te synchroniseren met Facebook events waarvoor u bent uitgenodigd. Vanuit Facebook gezien is het logisch om overal aanwezig te willen zijn en overal betrokken bij te worden. Hoe meer aandacht het Social Media netwerk krijgt hoe meer het haar concurrentiepositie versterkt. Door online overal aanwezig te zijn is het bovendien mogelijk om mensen steeds beter in kaart te brengen en steeds gerichtere reclame aan mensen voor te schotelen. Men spreekt ook wel van attention mining, waarbij bedrijven concurreren met elkaar om uw aandacht. Facebook is daar op dit moment overduidelijk marktleider in want als u zich niet op Facebook begeeft bevindt u zich misschien wel op Whatsapp of Instagram, beide eigendom van Facebook. Er zijn mensen die kritisch kijken naar de hoeveelheid kennis die Facebook op doet met betrekking tot ieder individu en vaak wordt er geklaagd over schending van de privacy. Een weg terug lijkt er niet echt meer te zijn omdat Social Media platforms als Facebook ook zoveel voordelen bieden. Vaak weegt de gebruiker af of hij of zei bepaalde informatie af wil staan op basis van wat hij er voor terug krijgt. Dit kan bijvoorbeeld een kans op een mooie vakantie zijn, gratis internettoegang of extra gebruikersgemak omdat iemand geen extra account hoeft aan te maken op een andere website.

Wat kunt u als eigenaar van een Local Business met het feit dat Facebook zo geïntegreerd is in onze samenleving? In ieder geval dient u ook aanwezig te zijn op Facebook. Want als u op Facebook aanwezig bent, raakt u dus ook een stukje meer geïntegreerd in de samenleving. Het is tegenwoordig essentieel om vindbaar te zijn via Social Media. Door op Facebook aanwezig te zijn maakt u automatisch deel uit van de Social Graph van Facebook. De Facebook Social Graph bestaat uit alle personen, bedrijven, events en alle relaties tussen deze partijen. Relaties kunnen bijvoorbeeld likes zijn en comments waarin aan een partij gerefereerd wordt. Maar het kan ook een check-in zijn waarbij iemand aangeeft dat hij of zei zich bij u op locatie bevindt. Hoe meer connecties uw bedrijf heeft in de Social Graph met andere partijen hoe beter u vindbaar zal worden via Social Media. In Graph Search zult u bijvoorbeeld hoger in de resultaten verschijnen als u meer connecties heeft. Een voorbeeld van een zoekopdracht via Graph Search is bijvoorbeeld “Restaurants in Amsterdam”. Social Wi-Fi is een goede manier om mensen te stimuleren om in te checken bij u op locatie zodat u op die manier meer en meer verweven wordt en een centralere rol in gaat nemen in de Social Graph.

Omdat Facebook zich geworteld heeft in alle hoeken en gaten van de samenleving dient u hier ook prominent aanwezig te zijn zodat u meelift op het success van Facebook. Doordat uw restaurant, hotel of sportcentrum zich verder met Facebook integreert, wordt Facebook ook weer nauwer samengebracht met de offline wereld. Dit lijkt dan ook een vicieuze cirkel te zijn waardoor het steeds belangrijker lijkt te worden om aanwezig te zijn op Facebook, terwijl dit in de hand werkt dat Facebook nog belangrijker wordt. Dit is een slim concept en het lijkt mij dat hier bij Facebook goed over nagedacht is. Deze mate van integratie met andere producten en diensten in de samenleving hebben we bij Hyves nooit gezien. Juist door deze hoge mate van integratie op alle vlakken in de samenleving lijkt het mij erg waarschijnlijk dat Facebook nog decennia lang marktleider op het gebied van Social Media zal blijven.

Door Marco Buijs

Geef een reactie